84 پرسش و پاسخ پیرامون ویندوز ویستا (قسمت دوم)

چه عملکردهای جدیدی وجود دارند؟ آیا سخت افزار کامپیوتر شما برای کار با ویندوز ویستا کافیست؟ چه نسخه‌ای برای کار شما ایده‌آل است؟اگر کامپیوتر شما دیرتر مجهز شود، آیا احتیاج به اجازه جدیدی از ویستا می‌باشد؟ آیا یک برنامه Backup نیز وجود دارد؟ آیا مدیریت ویستا آسانتر شده است؟ و ....
از این دست سوالات ممکن است بسیار برای شما نیز پیش آمده باشد. سوالات متعددی پیرامون ویستا که پس از مدتها انتظار عرضه شده است. 84 سوال و جواب مرتبط با کلیه بخشهای ویندوز Vista را برای شما گردآوری کرده ایم. در صورتی که همچنان در تردید خریداری آن هستید و یا حتی آن را نصب کرده اید این ترفند کاملأ مورد استفاده شما قرار میگیرد.(لازم به ذکر است این ترفند در دو قسمت در استارفند معرفی میشود.)

برای خواندن ترفند روی ادامه متن کلیک کنید

چه عملکردهای جدیدی وجود دارند؟ آیا سخت افزار کامپیوتر شما برای کار با ویندوز ویستا کافیست؟ چه نسخه‌ای برای کار شما ایده‌آل است؟اگر کامپیوتر شما دیرتر مجهز شود، آیا احتیاج به اجازه جدیدی از ویستا می‌باشد؟ آیا یک برنامه Backup نیز وجود دارد؟ آیا مدیریت ویستا آسانتر شده است؟ و ....
از این دست سوالات ممکن است بسیار برای شما نیز پیش آمده باشد. سوالات متعددی پیرامون ویستا که پس از مدتها انتظار عرضه شده است. 84 سوال و جواب مرتبط با کلیه بخشهای ویندوز Vista را برای شما گردآوری کرده ایم. در صورتی که همچنان در تردید خریداری آن هستید و یا حتی آن را نصب کرده اید این ترفند کاملأ مورد استفاده شما قرار میگیرد.(لازم به ذکر است این ترفند در دو قسمت در استارفند معرفی میشود.)

ویندوز اکسپلورر در ویندوز ویستا:

- آیا از این به بعد همه مسائل در مورد جستجو میباشد؟

کاربران روزانه وقت زیادی را صرف جستجو به دنبال مطالبی میکنند که گوشه‌ای در کامپیوتر گذاشته‌اند. این مسئله به خصوص در مورد آن دسته از کاربران صدق میکند که از کامپیوتر خود برای  کار استفاده میکنند. برای همین هم مایکروسافت عملکرد جستجو را حدودا در تمامی طبقات سیستم عامل قرار داده است.

عملکرد جستجو نصب شده در ویستا سریعتر شده است و گزینههای بیشتری برای جستجو دارد. جواب جستجو میتواند در پوشه‌های فعال یا مجازی ثبت شود. این عملکردیست که در Outlook عملی شده است.

- مطلب گفته شده جالب به نظر میرسد ولی چرا سندی که دیشب درست کرده‌ام را پیدا نمیکند؟

این جستجو از یک Index استفاده میکند تا به جستجو سرعت بخشد. ویستا در این حالت به صورت معمولی تنها تعداد کمی از پوشه‌های داده شده را index میکند. برای اینکه همه پوشه‌ها مورد نظر قرار گیرند باید پوشه را با دکمه راست موش کلیک کرده Properties را انتخاب کنید و سپس پوشه را برگزینید.

اگر بخواهید ویستا پوشه‌های Index نشده را هم جستجو میکند.

- آیا راه آسانتری برای انتخاب پوشه‌هایی که میخواهیم Index شوند، نیز وجود دارد؟

بله، به Control Panel رفته و در آنجا گزینه مربوط به Index کردن را برگزینید. اکنون تمامی پوشه‌هایی که در هنگام index کردن مورد نظر قرار میگیرند را میتوانید مشاهده کنید. شما میتوانید در اینجا اگر میخواهید پوشه‌ای کم یا زیاد کنید.

- چرا عملکردی وجود دارد که میتوان مورد داده شده برای جستجو را ثبت کرد؟

هنگامی که به دفعات زیادی به دنبال یک لغت می‌گردید میتوانید، مورد جستجو و نتایج آن را توسط Save Search در تول‌بار به عنوان یک پوشه مجازی ثبت کنید. در این پوشه مجازی جواب جستجو هر بار بدون احتیاج به جستجوی کامپیوتر به صورت اتوماتیک نشان داده میشوند.

- چرا ناوبری در پوشه‌ها تغییر یافته است؟

در ویندوز اکسپلورر عمل ناوبری درون پوشه‌ها به نحوه جدیدی انجام میشود که بسیار مفید تر راحت‌تر است.

از دایرکتوری Root تمامی زیرمجموعه‌ها در کنار یکدیگر نشان داده میشوند و با یکبار کلیک کردن بر روی نماد < زیر مجموعه‌های قابل انتخاب ظاهر شده و دوباره میروند. اگر زیر مجموعه‌ها پشت سر هم بوده و بسیار زیاد باشند تنها یکبار کلیک کردن موش کافیست تا دوباره به بیرونیترین صفحه برسید.

 

امنیت (I):

- آیا Windows Firewall بهتر شده است؟

Firewall در این نسخه دقت بیشتری در اصطلاحات وارد و خارج شده دارد. اینگونه که پیداست در آینده‌ای نزدیک دیگر احتیاجی به استفاده از Desktop-Firewall دیگری نخواهد بود البته این بحث هنوز وجود دارد که آیا اصلا این Desktop-Firwallها خوب هستند یا نه.

- تنظیمات مربوط به Windows Firewall کجاست؟

به عنوان پایه، Windows Firewall تمامی فایلهای ورودی و خروجی را قفل میکند . به بخش Setting رفته و گزینه exeptions را برگزینید. در اینجا آن دسته از نرم‌افزارهایی که اجازه خروج یا ورود به دیواره فایروال را باید به آنها داد، انتخاب کنید.

برای تنظیمات مربوط به فایلهایی که می‌خواهید به جای دیگر بفرستید میتوانید برای مثال از خط دستوری استفاده کرده و "Wf.msc" را وارد کنید. بدینوسیله کنترل کاملی از تمامی تنظیمات فایروال موجود در ویندوز بدست خواهید آورد.

- نرم‌افزارهای دیگر موجود در Security Center چه می‌کنند؟

در اینجا میتوان از عملکردهای دیگر موجود برای مثال در این راه استفاده کرد که کودکان چند ساعت و از چه ساعت تا چه ساعتی اجازه داشته باشند. پای کامپیوتر بنشینند. توسط این نرم‌افزارها و عملکردها میتوان یک فیلتر اینترنتی را نیز فعال کرد که کودکان نتوانند به هر صفحه اینترنتی بروند و یا نتوانند توسط messenger با کسی ارتباط برقرار کنند. توسط قفل کننده‌ها میتوان در بعضی از نسخه‌های ویستا تمامی هارد را قفل کرد بگونه‌ای که مثلا تنها کاربر اصلی بتواند به محتوای هارد دسترسی پیدا کند.

Bitlocker چگونه عمل میکند؟

راحت‌ترین راه استفاده از Bitloker Drive وقتی ایجاد می‌شود که در کامپیوتر یک Trusted Platform Module (TPM)1.2 و یا مدل‌های بالاترش نصب شده باشد. در این صورت هیچ احتیاجی به مراقبت نیست. بدون TPM کاربر میتواند عملیات قفل سازی را توسط یک USB-Stick نیز کنترل کند، البته در این صورت کمی از راحتی کار کم میشود.

 

امنیت (II)

- آیا در ویستا احتیاجی  به یک حفاظ Antispyware است؟

Windows Defender حفاظ در مقابل Spyware را به عهده گرفته است و اکنون بخشی از سیستم عامل میباشد عموما این مسئله گفته شده است که هرگز تنها به یک راه برای Antispywareها اکتفا نباید کرد چرا که شکاف‌ها روز به روز عوض میشوند پس میتوان گفت که Adware & Co هنوز نیز قابل استفاده و مفید هستند.

وضعیت محافظ آنتی ویروس در ویندوز ویستا  چگونه است؟

بسیار بد، چرا که اصلا وجود ندارد.

- چرا؟

بعضیها معتقدند که مایکروسافت ترس از پیش آمدن مشکلاتی با Eu به علت قانون کارتل دارد. بعضی دیگر معتقدند که نصب یک حافظه ویروس در ویندوز ویستا میتواند ترمزی در فروش ویندوز جدید Live Onecare بوجود آورد که با ویستا در بازار ارائه شد.

- آیا نرم‌افزار ضدویروسی که تاکنون از آن استفاده کرده‌ام در ویستا عمل می‌کند؟

می‌توان گفت نه. قانونا احتیاج به یک Update میباشد که تنها در صورت داشتن ویندوز ویستا قابل دسترسی خواهد بود. ما به شما پیشنهاد میکنیم که از یک نرم‌افزار ضد‌ویروس استفاده کنید.

- آیا حفاظ ضدویروسی به صورت مجانی برای ویستا وجود دارد؟

بله، برای مثال Avast

- ایا ویستا از من در مقابل Phishing حفاظت میکند؟

بله، این کار توسط اینترنت اکسپلورر 7 انجام میشود که البته برای ویندوز ایکس‌پی نیز وجود دارد.

- آیا واقعا تنظیمات Userconto همانگونه که همه میگویند، دردسر ساز است؟

بله. تنظمیات در این قسمت احتیاج به کمی حوصله دارد.

- از لحاظ امنیتی چگونه عمل میکند؟

خوب، این بخش باعث میشود که بدافزارها نتوانند بدون اجازه شما تغییری در سیستم ایجاد کنند. پس پیشنهاد میشود که تنظیمات User conto را غیر فعال نکنید و به آن عادت کنید. گر چه کمی سخت است اما با گذشت زمان عادی خواهد شد.

- من کاربر بسیار ماهری هستم، آیا میتوانم تنظیمات User Conto را غیرفعال کنم؟

در کنترل پنل بخش User Conto می‌توانید تنظیمات User Conto را برای هر کاربری فعال  و یا غیرفعال کنید. در آخر تنها از شما خواسته میشود که کار انجام شده را تایید کنید. برای مثال غیرفعال کردن تنظیمات User Conto به دردکسانی میخورد که به اینترنت وصل نمیشوند. ولی در کل غیرفعال کردن این سیستم تنها به کسانی پیشنهاد میشود که کاملا ماهرانه به کامپیوتر مسلطند.

اینکه چون کمی دردسر ساز است دلیل کافی و خوبی برای غیرفعال کردن این سیستم نمیباشد.

- ویندوز ویستا از چه لحاظی در بخش امنیتی پیشرفت کرده است؟

تغییرات بسیاری وجود داشته است که بسیاری از آنان را کاربران متوجه نمیشوند. برای مثال: ویندوز ویستا دیگر به نرم‌افزارها اجازه نمیدهد تا به راحتی فایل‌هایی را در دایرکتوری سیستم بریزند.

به نرم‌افزارها به دروغ این برداشت داده میشود که میتوانند در دایرکتوری دست داشته و فایل‌های خود را در آنجا ثبت کنند اما در حقیقت فایل‌ها به پوشه‌ای کاملا جدا رفته و تنها وقتی فراخوانی میشوند که نرم‌افزار واقعا به آنها احتیاج داشته باشد. این مسئله در مورد حق ثبت در رجیستری نیز صدق میکند. در اینجا نیز ویندوز ویستا برای هر نرم‌افزار تنظیم میکند که دقیقا کجا اجازه ثبت داشته و کجا ندارد.

با این راه به روشی زیرکانه مشکلی برطرف شده است که کاربران ویندوز ایکس‌پی به آن آشنایی کامل دارند. نرم‌افزار A یک DLL‌ را در دایرکتوری سیستم ثبت میکند، نرم‌افزار B احتیاج به نسخه دیگری از DLL باهمان نام دارد و به همین علت هم به سادگی بر روی فایل قدیمی ثبت می‌شود با این نتیجه که نرم‌افزار A دیگر شروع به کار نمیکند.

این مشکل دیگر در ویندوز ویستا وجود ندارد. هر نرم‌افزاری فایل‌های DLL خود را گرچه از دید خود در دایرکتوری سیستم نصب میکند اما ویستا این فایلها را در حقیقت در جای دیگری ثبت می‌کند. این گونه نسخه‌های مختلف و یک DLL ‌یکسان می‌توانند به طور همزمان در یک سیستم اجرا و نصب شوند. توسط عملکردی با معنای کپی سایه‌ها ویندوز ویستا این قدرت را بدست آورده است که نسخه‌های مختلف یک فایل یکسان یا اسناد را مدیریت و سازماندهی میکند. اگر مشکلی  در یکی از فایل ایجاد شود، میتوان از فایل موجود در نسخه قدیمی‌تری برای آن استفاده و آن را جایگزین کرد.

 

اینترنت اکسپلورر در ویندوز ویستا

- آیا IE هم اکنون برای استفاده ایمن‌تر شده است؟

خیر. اینترنت اکسپلورر 7 از سایر اینترنت اکسپلوررها ایمنتر است. اما هنوز هم شکافهای امنیتی پیدا میشوند. مرورگر بسیار به سیستم عامل وابسته است تا حدی که هر شکاف و مشکلی بر روی ویستا نیز اثر میگذارد . اما در کل استفاده از IE7 ایمن‌تر از IE6 میباشد. اما باز هم فراموش نشود که احتیاج به مکانیسم‌های حفاظتی اضافی در کامپیوتر میباشد.

- آیا میتوانم از Firefox استفاده کنم و یا دلیل خاصی دارد که حتما باید IE باشد؟

مطمئنا می‌توانید از Firefox استفاده کنید هنوز Firefox در مقابل IE ایمن‌تر و دارای عملکردهای بیشتری می‌باشد و توسط بخش‌های گسترش یافتهاش بیشتر میتواند تنظیم شود. برای چند صفحه‌ای که Firefox آنها را نشان نمیدهد می‌توانید از IE استفاده کنید و یا راه حل بهتر اینکه، بخش توسعه یافته IE را در Firefox نصب کنید. در آینده‌ای نزدیک، نسخه‌ای از Firefox عرضه خواهد شد که برای استفاده در ویستا بهتر و راحت‌تر شده است.

- چه تفاوتی میان IE7 برای ایکس‌پی و IE7 برای ویستا وجود دارد؟

در ویندوز ویستا، IE7 میتواند در Protected Mode هم اجرا شود در این حالت، مرورگر از بعضی از حقوق محروم میباشد. حتی اگر کسی موفق شود به طور کامل به IE7 حمله کند باز هم نمیتواند، خرابیهای زیادی را ببار بیاورد. این مسئله در ویندوز ایکس‌پی کاملا عملی بود. با این کار بسیار سخت خواهد شد که ویروسی در پوشه سیستم گذاشته شود و یا آسیبی به سیستم برسد.

مسئله‌ای که خیلیها نمیدانند:

با Drop My Rights مایکروسافت ابزاری را برای دانلود در اختیار گذاشته است که IE را با قوانین محدودی اجرا می‌کند.

 

سخت‌افزار و ویندوز ویستا (I):

- قدرت اندازه‌گیری ویندوز چیست؟

به Performance Analyze موجود در ویندوز میتوان توسط Control Panel->System و یا کلیک کردن دکمه راست موش بر رور My Computer و انتخاب گزینه Properties دست یافت.

نحوه نمره‌دهی تا 5 میباشد و توانایی CPU و حجم حافظه، کارت گرافیک و قدرت 3D و سرعت هارد اندازه‌گیری میشود. در انتها عددی مانند 3,9 به شما داده میشود.

مایکروسافت به این امید است که در آینده‌ای نزدیک این عدد، به جای عددهای زیادی که برای مثال بر روی بازی‌های کامپیوتر به عنوان شرایط لازم سیستم وجود دارند جایگزین شود. برای مثال بجای نوشتن CPU دو گیگاهرتز، 1 گیگابایت رم، کارت گرافیکی Pixel Shader 2.0 ارزش عددی 2,3 یا بهتر جایگزین میشود. توسط این عملکرد کاربر میتواند متوجه شود که برای بهینه‌سازی کامپیوتر خود چه قطعاتی را میتواند یا باید عوض کند تا به عدد دلخواه برسد.

- آیا واقعا یک USB-Stick میتواند کارآیی سیستم را بهتر کند؟

بله، این ویژگی در ویستا نام Readyboost را به خود گرفته است و خصوصا برای آن دسته از کامپیوترهایی طراحی شده است که نمیشود در آنها بدون مشکل حافظه را توسعه داد. برای اینکه بتوان از USB-Stick در readboost استفاده کرد، باید USB-Stick حداقل ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

- باید حداقل 256 مگابایت از حافظه آن خالی باشد
- سرعت انتقال داده‌ها باید در خواندن 2.5 مگابیت و در ثبت 1.5 مگابیت باشد

پس از وصل کردن این دستگاه پیغامی ظاهر میشود که آیا برای ثبت یا خواندن فایل‌ها قرار است مورد استفاده قرار بگیرد و یا برای گسترش حافظه سیستم قرار است در نظر گرفته شود.

- Readdrive ،Readyboost و Superfetch چه می‌کنند؟

Superfetch نام جدیدی برای مدیریت حافظه در ویندوز ویستا میباشد. این مدیریت سعی میکند بنا به رفتار کاربر آن دسته از نرم‌افزارهایی را که به احتمال زیاد کاربر از آنها استفاده خواهد کرد را به حافظه فراخوانی کند.

Superfetch به طور مستمر در حال یادگیری بوده و بدین شیوه اجرای نرم‌افزار را راحت‌تر می‌کند. Superfetch رفتار خود را با رفتار کاربر نیز تنظیم میکند.

Readyboost حافظه را گسترش میدهد. همان حافظه‌ای که قرار است در اختیار Superfetch قرار داده شود. این حافظه میتواند بر روی USB-Stick و یا همچنین هاردهای Hybrid که دارای حافظه فلش میباشند قرار بگیرد. Readydrive فایل‌ها را قبل از خاموش شدن کامپیوتر و یا تغییر حالت آنها برای صرفه‌جویی برق، در حافظه فلش موجود در هاردهای Hybrid ثبت و ذخیره میکند. در این حالت دیگر لازم نیست که در شروع بعدی کامپیوتر فایل‌ها و اطلاعات بسیار آهسته از هارد فراخونی شوند.

 

سخت‌افزار و ویندوز ویستا (II)

- حدودا چه زمانی فروش هاردهای Hybrid شروع میشود؟

سامسونگ و سی‌گیت اولین هاردهای خود را با حافظه 256 مگابایتی فلاش همزمان با ویندوزهای ویستای مربوط به نوت‌بوک‌ها به بازار ارائه خواهند کرد. در مورد کامپیوترهای دسک‌تاپ نیز قرار است حافظه فلاش بالاتری ارائه شود.

بعضی از ارائه کنندگان مادربوردها میخواهند CPUهایی همراه با حافظه فلاش نصب شده بر روی آنها برای ویندوز ویستا به بازار عرضه کنند.

- USB-Stick من میتواند داده‌ها را تا 12 مگابیت در ثانیه بخواند ولی ویندوز ویستا باز هم اعلام میکند که برای Readboost به اندازه کافی سریع نیست!

بسیاری از سازندگان USB-Sickها سرعت ترتیبی ثبت و خواندن داده‌ها را اندازه‌گیری میکنند ولی ویستا سرعت تصادفی ثبت و خواندن داده‌ها را محاسبه میکند. علاوه بر این، ممکن است در USB-Stickهای مختلف، حافظه‌هایی با سرعت‌های مختلف ساخته شده باشند.

‌و اینگونه است که در بسیاری از USB-Stick‌ها، 128 مگابایت حافظه با سرعت دسترسی بسیار بالا وجود دارد ولی سرعت بقیه حافظه موجود، درخواستهای ویستا برای Readyboost را ندارد. در آینده‌ای نزدیک USB-Stick‌های بیشتری به بازار ارائه خواهند شد که مارک مخصوص را برای استفاده در ویندوز ویستا دارا میباشند.

- یک USB-Stick‌ باید چه قدر حافظه داشته باشد تا بتواند کامل از Readyboost استفاده کند؟

این مسئله بستگی که حافظه مرکزی کامپیوتر دارد. رابطه حافظه فلش با حافظه سیستم از لحاظ مایکروسافت ما بین 1:1 و 2,5:1 میباشد. یعنی در سیستمی که دارای 512 مگابایت حافظه مرکزی میباشد، یک حافظه فلاش 512 مگابایتی تا 1.25 گیگابایت بسیار عالی و مفید خواهد بود. گفتنی است که Redyboost حداکثر تا 4 گیگابایت را پشتیبانی میکند.

- آیا میتوان همزمان از چند USB-Stick‌ برای Readyboost استفاده کرد؟

خیر، تنها باید از یک USB-Stick‌ استفاده شود.

- Sideshow چیست؟

سازندگان نوت‌بوک‌ها میخواهند مدل‌هایی با Display دوم به بازار ارائه کنند که در آنها Gadgetها همانند Windows Sidebar عمل میکنند. در این dispaly می‌توانید برای مثال، ساعت، تاریخ و اطلاعات دیگری را نمایان کنید بدون اینکه احتیاج به روشن کردن کامپیوتر داشته باشید. البته این نقشه برای کامپیوترهای خانگی نیز در طی طراحیست. سازندگان مادربوردها، مدل‌هایی را معرفی کرده‌اند که به همراه یک sideshow-display عرضه خواهند شد.

شبکه

- آیا تنظیمات مربوط به شبکه راحت‌تر شده‌اند؟

بله، این مسئله بسیار راحت‌تر از ایکس‌پی شده است یک ویزارد مربوط به شبکه در تمامی روندهای کاری، کاربر را راهنمایی میکند. هنگامی که مشکلی پیش میآید، خود ویزارد پیشنهاداتی را ارائه میکند. در حالت جدید، تمامی کاربران نسبت به اطلاعات شبکه و امکاناتش آگاه شده و مشکلات را به صورت کلی و ترتیبی مشاهده خواهند کرد.

آیا ارتباط با Hotspotها و شبکه‌های بیسیم در ویستا بهتر شده است؟ بله، در این مسئله هم ویستا نسبت به ایکس‌پی بسیار بالاتر است. کار کمی راحتتر شده است چرا که برای مثال، اصلا قبل از برقراری ارتباط شبکه با یک شبکه بیسیم، اطلاعات آن به صورت کامل به شما داده خواهد شد. ارتباطات شبکه میتوانند ثبت شوند و به محض وارد شدن به محدوده ارتباطی دوباره فعال شوند.

- از لحاظ امنیتی، ارتباطات شبکه بیسیم در ویستا چگونه عمل میکنید؟

در اینجا هم اوضاع خوب است. به محض برقراری اولین ارتباط با یک شبکه بیسیم میتوانید به ویستا اعلام کنید که این شبکه یک شبکه خصوصی و یا عمومی می‍‌باشد. بنا به داده شما ویندوز ویستا به صورت اتوماتیک تنظیمات مربوط به ایمنی را انجام داده و هر بار که دوباره در این شبکه فعال شوید، همین تنظیمات را برای شما اجرا خواهد کرد. در ارتباط با شبکه‌های عمومی، ویستا به صورت اتوماتیک، کامپیوتر شخصی و بقیه پوشه‌های آزاد شده را مخفی میسازد.

- آیا مشکلی بوجود خواهد آمد اگر در یک شبکه، کامپیوترهایی با نسخههای مختلف ویندوز کار کنند؟

بله، ویندوز ویستا از پروتکل شبکه‌ای جدید LLTD یا Link Layer Topology Discovery استفاده می‌کند. LLTD باعث افزایش سرعت ارتباط در بین دستگاه‌ها می‌شود و به ویستا اجازه میدهد تا اطلاعاتی را از تمامی دستگاههای وصل شده به ویستا به دست بیاورید.

تمامی دستگاه‌های موجود، در لیستی نشان داده میشوند. چنین عملکردی در نسخه‌های دیگر ویندوز وجود ندارد و از LLTD پشتیبانی نمی‌‌شود به گونه‌ای که این دستگاه‌ها یا اصلا نشان داده نمیشوند و یا به طور پراکنده نشان داده میشوند. مایکروسافت میخواهد برای ایکس‌پی یک نرم‌افزار اصلاحی ارائه کند که این مشکل را از میان بردارد. اما برای بقیه نسخههای قدیمی هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

مولتی مدیا

- چه چیزهایی در مدیا سنتر ویندوز جدید میباشد؟

می‌توان گفت که زیاد تغییری نکرده است. منوها طرح بیرونی جدیدی را به خود گرفته‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت وجود Xbox360 توسط شبکه در کامپیوتر ویستا، کار با آن راحتتر باشد.

- آیا تغییری در مدیا سنتر ویندوز نیز ایجاد شده است؟

ویندوز ویستا دارای WMP11 میباشد که البته کاربران ایکس‌پی نیز با آن آشنایی دارند. گفته میشود که WMP دارای صفحه ظاهری بهتری شده است که باعث مدیریت و سازماندهی راحت‌تر محتوای مولتی‌مدیا میشود. در نسخه آمریکایی این نرم‌افزار اجازه دسترسی به خدمات موسیقی Urge نیز امکان‌پذیر میباشد.

- آیا ویندوز ویستا HD-DVD‌ها و Blu-Rayها را نیز اجرا میکند؟

دی‌وی‌دی‌ها را در ویندوز ویستا برعکس ویندوز ایکس‌پی می‌توان مستقیما اجرا کرد. اما در مورد نسل جدید یعنی HD-DVDها و Blu-Ray‌ها مسئله فرق میکند. برای این عمل احتیاج به نرم‌افزار اضافی خواهید داشت. البته ویستا نیز برنامهریزی‌های پایه‌ای را برای پشتیبانی از HD-DVDها کرده است . برای مثال سیستم فایلی و Codecs‌های آن، اما برای Blu-ray هنوز چنین امکاناتی درست نشده است.

- آیا به علت DRM در محتواهای HD‌احتیاجی به سخت‌افزار جدیدی دارم؟

بله، برای اینکه محتوای HD ‌به صورت دیجیتال از کارت گرافیکی در مانیتور منتقل شود باید چه کارت گرافیک و چه مانیتور از HDCP پشتیبانی کنند. با این کار مایکروسافت کار اساسی را برای تمامی شرکت‌هایی که دستگاه‌های بازی را درست می‌کنند انجام داده است. توجه داشته باشید که هنوز هم برای محتواهایی که از DRM پشتیبانی نمیکنند هیچگونه محدودیتی در ویندوز ویستا وجود ندارد.

 

برنامه‌های کاربردی و کمکی

- نرم‌افزارها و ابزارهای موجود در ویندوز ویستا چه کارهایی میکنند؟

ویندوز ویستا دارای نرم‌افزارهای کاربردی و ابزار نصب شده بسیار زیادی میباشد. برای مثال Snipping Tool که توسط آن بدون استفاده از هیچ نرم افزار اضافی دیگری میتوان به راحتی Screenshots را درست کرد.

نرم‌افزار کار با عکس مایکروسافت به نام paint هنوز هم دارای کمبود عملکرد میباشد. البته با کمک نسخه آخر Paint .Net 3.0 میتوان مجانی کارهای کوچکی را انجام داد و نسبت به Paint موجود، بهتر وارد عمل شد.

Backup-Tool ‌موجود در ویندوز ویستا هنوز فاقد بسیاری از عملکردها است. البته در نسخه Ultimate میتوان از Complet PC - Backup برای یک backup عالی و کامل از هر قسمت و سیستم عامل استفاده کرد.

یکی از نرم‌افزارهای جدید ویندوز تقویم آن میباشد که کاربر میتواند بدینوسیله مدیریت اوقات خود را عهدهدار باشد. به جای  Outlook Express  ،Windows Mail  جایگزین شده است که با وجود صفحه نمایشگر جدید آن، کار با آن و خصوصا مدیریت میل‌ها بسیار آسانتر و جالب‌تر شده است. کسانی که دارای دوربین‌های دیجیتال میباشند، دیگر نگرانی ندارند چون گالری عکس ویندوز و گزینه‌های موجود در آن برای کار با عکس بسیار لذت‌بخش میباشد.

- Synchronize Center چه کاری را انجام می‌دهد؟

این بخش اجازه میدهد تا شما فایل‌هایی از یک کامپیوتر با یک کامپیوتر دیگر و یا با دستگاه‌های دیگر را Synchronize کنید. در آینده‌ای نزدیک نصب ActiveSync دیگر لازم نخواهد بود.

- آیا ویندوز میتواند با Apple iLife -Suite رقابت داشته باشد؟ (Windows Movic Maker)

هم بله و هم خیر. گرچه WMM در ارتباط با WDVD M کار با تکه‌های فیلم و رایت کردن ویدیوها بر روی دی‌وی‌دی را راحت‌تر میکند و گالری عکس ویندوز هم ابزار زیادی برای مدیریت و کار با عکسها دارد اما باز هم در مقابل garageband موجود در Apples in iLife حرف زیادی برای گفتن ندارد.

- آیا Plus-Packet و یا PowerTools جدیدی ارائه خواهد شد؟

به طور رسمی هنوز مایکروسافت اعلام نکرده است که آیا ویندوز ویستا Plus-Packet هم برای خرید وجود دارد یا نه. اما به نظر میرسد که چنین چیزی ارائه نشود چرا که بیشتر مواردی که در یک Plus-Packet جای میگیرد را مایکروسافت به صورت منظم و مجانی برای دانلود برای کاربرانی که از نسخه Ultimate استفاده میکنند در اختیار قرار خواهد داد. برای مثال قرار است به عنوان اولین گزینه،ابزاری برای پشت زمینه‌های انیمیشن دسک‌تاپ ارائه شود. شاید هم این اتفاق بیفتد که روزی تمامی گزینه‌های اضافی مربوط به نسخه Ultimate به عنوان یک Plus-Packet برای کابرانی نسخه‌های دیگر برای خرید دراختیارشان گذاشته شود. به زودی PowerToys ‌نیز در نسخه جدیدی برای ویندوز ویستا ارائه خواهد شد.

 

Update 1.2.2007

- آیا نسخههای upgrade ویندوز ویستا واقعا به یک ویندوز نصب شده محتاج می‌باشند؟

بله، معلوم نیست که مایکروسافت واقعا چه کارهایی انجام داده است. اما این خبر واقعیت دارد.

- چه توضیحاتی در این مورد وجود دارد؟

هنگامی که ویندوز ایکسپی را در کامپیوتر خود نصب کردید و میخواهید به سراغ ویندوز ویستا بروید باید Upgrade موجود در ویندوز ایکس‌پی انجام شود. این مسئله احمقانه است چرا که میخواهید سیستم را از نو تنظیم و طراحی کنید. در اینجا یک ترفند وجود دارد: ابتدا نسخه Upgrade متعلق به ویندوز ویستا را بدون وارد کردن کلید کالا، نصب کنید. در این میان آن نسخه‌ای از ویندوز ویستا را برگزینید که آنرا در اختیار دارید. به محض تمام شدن عملیات نصب، دوباره در محدوده ویندوز ویستا ویندوز ویستا را نصب کنید. البته این بار به علاوه کلید محصول.

این کار بسیار سریعتر از آن است که ابتدا ویندوز ایکس‌پی را نصب کرده و سپس ویندوز ویستا را نصب کنید. پس از نصب دوم میتوانید پوشه مربوط به Windows.Old را پاک کنید.

- تا چه مدتی میتوانم از ویندوز ویستا بدون وارد کردن کلید کالا استفاده کنم؟

ابتدا 30 روز. امامی توانید قبل از پایان این مدت، خط فرمان را به عنوان administrator فراخوانی کرده و دستور Slmgr-rearm را وارد کنید. با این کار، 30 روز دیگر هم میتوانید از ویستا استفاده کنید. این عمل سه بار انجام‌پذیر است که در کل 120 روز میشود. جای گفتنش باقیست که این دستور از طرف خود مایکروسافت طراحی و تا حدودی اعلام شده است. تا کاربران بتوانند مدت زمان بیشتری به تست ویندوز ویستا بپردازند.

- کجا میتوانم نسخه 64 بیت ویندوز ویستا را بدست بیاورم؟ آیا سیستم عامل بر روی سی‌دی قرار دارد؟

در پاکت فروش ویندوز ویستا نسخه Ultimate هم نوع 32 بیتی و هم نوع 64 بیتی در دی‌وی‌دی‌ها وجوددارد. در نسخه های دیگر تنها نوع 32 بیتی در پاکت فروش گذاشته شده است. اما با 12 یورو پول بیشتر میتوانید نوع 64 بیتی نسخه‌ها را توسط پست به دست آورید. با مراجعه به سایت اینترنتی زیر میتوانید نوع 32 بیتی تمامی نسخهها را نیز بر روی سیدی سفارش دهید. سپس توسط پست، سیستم عامل مورد نظرتان را در 5 سی دی به دست خواهید آورد.


نظرات 1 + ارسال نظر
oko.ir دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:39 ب.ظ http://www.oko.ir

جای قلم توانای شما در oko.ir خالی ست...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد